Cukrzyca dieta – jaka jest?

W profilaktyce cukrzycy odpowiednia cukrzyca dieta stanowi bardzo istotny element terapii. Bo warunkuje ona utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy oraz lipidów (tłuszczów) we krwi i optymalne wartości ciśnienia tętniczego. A zatem dobrze dopasowana cukrzyca dieta pomniejsza ryzyko zaistnienia powikłań cukrzycy, a także redukuje ryzyko chorób naczyniowych. Ponadto, właściwy model żywienia pełni także istotną rolę w prewencji oraz leczeniu przewlekłych powikłań cukrzycy (czyli mikroangiopatii, retinopatii oraz nefropatii cukrzycowej). Bardzo ważne staje się takie skomponowanie posiłków, aby uwzględniały Twoje indywidualne preferencje żywieniowe. Poprzez to znacznie powiększa się prawdopodobieństwo, że pacjent będzie przestrzegał swojej diety i to ze szczególną starannością, natomiast odstępstwa od zaleceń staną się tylko pojedynczymi epizodami. A zatem zwróć szczególną uwagę na całkowitą kaloryczność swojej diety, a także rozkład posiłków w ciągu dnia i podstawowe źródła energii, które to stają się najwłaściwsze dla wyrównania metabolicznego cukrzycy. Cukrzyca dieta to bowiem nic innego jak zdrowy sposób odżywiania się, który to muszą stosować i to zarówno chorzy, jak i zdrowi. I pamiętaj, jedz posiłki regularnie czyli o stałych porach – i to zawsze mało, a często, a unikniesz w ten sposób ryzyka niedocukrzenia (mianowicie w zależności od zaleceń lekarza jedz od trzech do pięciu posiłków w ciągu dnia). Ponadto, unikaj słodyczy, a także węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym i nasyconych kwasów tłuszczowych. Co więcej, aby uniknąć nadwagi, a w końcu w konsekwencji także i otyłości, nie przekraczaj swego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Jeżeli zaś jesteś otyły/a, to koniecznie ogranicz spożycie kalorii. W tym celu najlepiej udaj się do lekarza specjalisty, który to ustali Ci dzienne zapotrzebowanie na kalorie oraz w odpowiedni sposób tak zbilansuje dietę, żeby posłużyła Twojemu zdrowiu, a nie z kolei szkodziła. Dodatkowo, by cukrzyca dieta zadziałała staraj się jeść jak najbardziej możliwie urozmaicone posiłki. A zatem dbaj już nie tylko o ilość, ale również o jakość spożywanych posiłków – a więc zwróć szczególną uwagę na witaminy, oraz składniki mineralne, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a także błonnik i inne dobroczynne składniki żywności.